Måndag 24 jan, 2011

Lika jobbigt varje måndag att kliva upp ur sängen..
Igår jobbade jag iallafall, 10-17.45 tror jag det vart. Skulle igentligen jobbat 11-20, men de vela ha in mig tidigare så då fick jag sluta tidigare istället. Ska inte jobba förens nästa fre, lite skönt med ledigt faktiskt. Men det märks ju när lönen kommer istället. Var så grymt slut igår kväll i ryggen när jag kom hem, att jag duschade, åt mat och sen vart det soffliggandes hela kvällen. Kollade när Sverige vann över Kroatien i handbolls VM!
Idag så vart det till att jobba projektarbete på fm. Satt med gruppen och klippte ihop våran film, dock är den på tok för lång! Sen efter lunch på Heartbreak var det idrottsteori på schemat. Efter det ut till stallet där man möttes utav trevligt sällskap.

Tränade på Kalle lite senare på kvällen.
Jag var faktiskt inte alls sugen att träna idag, känner mig lite seg. Men när man väl kom igång så vart man genast varm i kläderna! Vi tränade på att samla traven/galoppen, samt öka traven/galoppen på volterna. På den öppna delen av volten skulle vi samla (riktigt bra att man gör det på den öppna delen, eftersom att då kan varken ryttaren eller hästen ta stöd utav väggen, utan man måste verkligen rida i balans) och på den slutna delen skulle vi öka. Vart riktigt förvånad över hur pass mycket Kalle kunde samla sig och vila på steget. Satte inte speciellt mycket krav men han satte under sig riktigt bra.
"Han kommer ha lätt för att gå i passage" - var Ciccis kommentar, vilket känns superkul!
I galoppen var det lite jobbigare, men han har ju lätt för att bli lite lång där. Om jag inte hande koll på vart bakbenen var så gick det inte att samla för fem öre, och han gör ju ingenting gratis! Det är superviktigt för mig som ryttare att jag sitter stadigt och välbalanserat när jag rider en så pass grön häst (och han är ju trots allt bara 7 år) för att jag ska kunna stötta och hjälpa honom med balansen osv. Det funkar ju inte om jag glider runt som en säck potatis på ryggen på honom. Han vart bättre och bättre ju längre vi red, men han tyckte det var jobbigt!
Red även lite framdelsvändningar, för det lösgörande arbetet. Men han är ju som en ål den där hästen. Måste verkligen tänka på att ha bjudningen hela tiden, samt att jag håller koll på vart bakben och bogarna tar vägen. Lite slarv ifrån ryttarens sida!..
Men han skötte sig riktigt bra måste jag säga, kul att han känns så sammarbetsvillig!

Min fina skiss på hur övningen gick till på ridbanan

Nu sitter jag här och är mör i kroppen. Fick jobba ordentligt med magen idag, men det är det jag behöver! Ska nog värma vetekudden en sväng tror jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0