Föregående vecka

Tisdags: så var vi i Hemlingby hela dagen på friluftsdag. Sen vart det jobb till 02. När jag kom hem upptäckte jag att tempen låg mellan 39,4-39,7 = feber. Jippie!

Detta resulterade i att jag vart sängliggande i 3 dagar..

Men i lördags kunde jag äntligen gå ut. Detta firades med att träna för Cicci i 26-. Trots kylan var det inge kallt att rida, bara de första 5 min. Fokuset låg på att han skulle söka jämt stöd på båda tyglarna och vänta på mig.
Han var riktigt pigg, fick göra mycket övergångar för att han skulle lyssna på mig. Red lite på en 8-volt när jag travade fram, med övergång innan omställning till nya varvet. Var inte helt mellan hjälperna, men efter upprepningar vart han bättre formad runt skänkeln. Galoppen gick förvånandsvärt bra!! Har aldrig kännst så bra att jobba galoppen tidigare. Den är ju ganska jobbig att rida. Det är svårt att hitta jämt bjudning, bra rytm och ändå att han bär sig själv. Det blir lätt att han blir lång i formen och ökar farten. Var riktigt trevlig att rida på!!
Sen övades det på skolor längs med långsidorna. Fick inte riktigt till böjningen i början i höger varv, bogen ramlar lätt ut mot väggen. Men bättre inramning med vänster skänkel löste det sig relativt enkelt. Viktigt att jag tänker framåt hela tiden för att behålla takt, rytm och bjudning. Vänster varv gick riktigt bra. Fick understödja lite med ett ledande tygeltag med inre tygeln någon gång i början. Sedan vart ställning/böjning riktigt bra!
Testade att rida lite skolor på diaginalen. Och här märks det att han inte riktigt har rutinen än, det blir lite vingligt och tappar bitvis bjudningen. Då gäller det bara att förenkla, upprepa och öva vidare. Vart helt ok, till slut, men dem är ju ännu inte bra.
Testade även att göra några byten efter en längning på diagonalen. När han är tillräckligt tillbaka och väntar på mig, då byter han på lugnt och sansat på en gång. Men är han inte riktigt förberedd ökar han farten och gör ett "hopp"-byte. Detta kommer ju komma med rutin. Faktist första gången vi testade att göra byten, så han får godkänt! Var fortfarande pigg och alert efter ridpassets slut, så sakta men säker kommer han igång i kondition.
 
Kalles "outfit" idag.
Nu när han är dressyrhäst är det ju inget annat än vita benlindor och schabrak som gäller när det är dags att vara lite fin. Observera att jag rider i en allround sadel, detta är livet om man inte har en egen häst..

På söndagen vart det isrejs i Årsunda + skidåkning i Bomhus!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0