Tisdag 8 mars, 2011

Måndag
Jag har ju börjat min långpraktik nu, så det vart stalljobb hela dagen. Skönt att jobbar mer praktiskt nu några veckor, det gillar jag! Det är ju även dags för pälsfällning, så nu gnuggas det för fullt med gummiskrapan. Otroligt skönt enligt C. Dock ser han ut som en krigskämpe för tillfället, kaxig i hagen som bara den.

Dressyrträning
Fokus på flytta undan skänkeln samt längning och upptag på diagonal och långsida
Han var på hugget idag! Var riktigt mjuk och fin redan i uppvärmningen. Jag lägger mycket fokus på att ha jämt stöd på båda tyglarna, och detta kan vara väldigt svårt eftersom att han gärna tar mer stöd på vänster tygel. Men idag fick jag bra stöd i bägge tyglarna redan från början. Fin i takten och vart skapligt lösgjord ganska snabbt. Red mycket övergångar för att han ska hålla sig alert och inte vila i stödet. Gjorde många fattningar från trav, viktigt att jag tänker korta travsteg innan fattningen för att han ska vila på bakbenen och bära sig själv.
Fick bra bjudning och flyt i galoppen i båda varven, annars brukar han kunna vara lite svår främst i galoppen, men idag var han riktigt ridbar!
Efter skrittpausen började vi flytta dem undan skänkeln uppe från C.

Så här var övningen uppbyggd

Att flytta honom undan vänster skänkel gick helt ok. Han vill gärna falla lite utåt, så man får hålla om med mycket ytterskänkel i detta fall, eftersom att han gärna lägger huvudet lite på sned om man råkar korrigera lite för mycket med yttertyglen. Han flyttar som sagt ganska fint, halvhalterna var också helt ok. Tappar lite bjudning i skolan, så får tänka mycket framåt och inte lika stor tvärning.
Att flytta undan höger skänkel är inte lika lätt. Han blir gärna lite efter med bakdelen och lite för rak i ställningen. På grund av detta kommer vi ut lite sent och hinner inte riktigt förbereda och utföra skolan på ett ordentligt sätt. Bättre på slutet när han kom ihop mer och fick bättre energi i bakdelen. Gick riktigt bra i skolorna idag. Bra tvärning och bjudning på slutet.
Testade även lite längningar och upptag främst i galopp.

Så här var övningen uppbyggt

En påminnelse till mig själv, tänk öppna i upptaget!
Gick mycket bättre då, längde riktigt fint! Kom ihop sig riktigt bra i slutet också!
Gjorde även någon längning på diagonalen, och han länger riktigt fint! Upptagen blir bättre och bättre, men det är mycket öva. Men efter tillräckligt många repetitioner kommer de sitta.
Mjuk och avslappnad i rygg, bakdelen, överlinje och nacke när jag joggade av.
Härligt att rida när han är på det här humöret!

C klädde fint i marinblått på dagens träning
Schabrak: Mias RS
Benlindor: Glengordon
Även ribbade bandageunderlägg i filt/skumgummi för bästa skydd under lindorna

Tisdag
Stalljobb hela dagen, travligt sällskap kom också!
Senare på em så hade jag körlektion, gick riktigt bra. Jag har världens bästa körlärare!
Det var fullt med poliser ute, men jag klarade mig.. Som tur va!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0